Проблемно-орієнтоване навчання (problem-based learning) як елемент якісної перевірки знань у середній і старшій школах.

Якщо щось і варто робити
                                                                            то лише те, що прийнято
                                                                                           вважати неможливим.
                                                                                                Оскар Уальд.

                                                                                             Освіта - найвизначніша
                                                                              з усіх земних   благ, але
                                                                             тільки тоді, коли вона
                                                                             найкращої якості, інакше
                                                                             вона абсолютно марна.
Р. Кіплінг.
Освіта ХХІ ст. – це освіта для людини. Її стрижень - розвивальна, культуро творча домінанта навчання і виховання  відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти й саморозвитку . Я впевнена, що однією  з найголовніших умов досягнення мети є активізація пізнавальної діяльності учнів, як головного чинника створення ситуації успіху. 
Я працюю вчителем англійської мови у Тернопільській спеціалізованій школі № 3 з 2004 року. Мені пощастило самій навчатися у  даній школі у той час, коли йшла трансформація класичної середньої школи у заклад нового типу спеціалізовану школу з поглибленим вивченням іноземних мов. Фактично – це Школа майбутнього, яка генерує та впроваджує передові ідеї в змісті, формах навчання, визначає стратегічні напрямки освіти. Всім відомо, що жити, проходити період становлення у своїй професійній діяльності в період змін та реформ дуже складно, але неймовірно цікаво.
Тому для себе я вибудувала систему вимог, що повинні мене і моїх учнів вести до успіху:
-        застосування методів навчання та виховання, що стимулюють творчість, дослідництво, креативність, самостійне  мислення;
-        мати теоретичні знання та практичні вміння у сфері процесу спілкування, здатність створити позитивний мікроклімат в учнівському колективі;
-        завжди творчо підходити до будь-якої справи, самовдосконалюватися, відходити від стереотипів;
-        підводити учня до успіху, давати можливість відчути радість досягнення мети.
Усе це вимагає від сучасного вчителя здійснити перехід від «запихання» учня готовими знаннями до свідомого й вмотивованого навчання, нерозривно пов’язаного із саморозвитком особистості.   Сучасний стан міжнародних зв’язків України в різноманітних сферах життєдіяльності, вихід її у європейський та світовий простори, нові політичні, соціально-економічні та культурні реалії вимагають певних трансформацій у галузі навчання іноземних мов, статус яких у нашій країні має тенденцію до постійного зростання.
    Сьогодні створюється нова школа, де учень повноцінно живе, проектує своє майбутнє, свій шлях, враховуючи власні можливості, ставлячи перед собою завдання самовдосконалення, самовиховання, самоосвіти. При цьому особливого значення набуває креативність особистості, її здатність до творчого нестандартного мислення, вміння ефективно вирішувати складні проблеми власної життєдіяльності.
    Такі якості можуть бути сформовані у процесі спеціально організованих педагогічних впливів в системі освіти, яка сама є креативною, прагне до творчого вирішення проблем через використання сучасних інноваційних технологій для досягнення визначеної мети.
         Зараз вчителів турбує проблема суспільної пасивності більшості школярів. Захоплення комп’ютерними іграми призводить до зниження інтересу до здобуття знань, зменшення активності учнів на уроці та в позаурочній діяльності.
          Щоб активізувати пізнавальну діяльність учнів у процесі оволодіння знаннями я шукала більш ефективні форми, методи і засоби навчання. Великого значення в організації та удосконаленні навчального процесу на уроках іноземної мови посідає впровадження інтерактивних методів на уроках іноземної мови. Підвищення ефективності навчання безпосередньо залежить від доцільності добору і використання різноманітних, найбільш адекватних навчальній темі методів навчання, а також від активізації всього начального процесу.
    На практиці буває важко визначити чіткі межі між різними методами навчання: вони перетинаються, доповнюють один одного, складаються в систему прийомів, за допомогою яких вчитель і учні реалізують поставлені цілі.
    Вибір методів навчання зумовлений:
*    Цілями навчання
*    Змістом навчального матеріалу та специфікою предметної області
*    Темпом та терміном процесу навчання
*    Стилем навчання та рівнем педагогічної майстерності педагога
*    Дидактичним та матеріально-технічним забезпеченням процесу навчання
*    Рівнем підготовки учнів
    Кожен з методів навчання має певні переваги і недоліки.  Ефективність їх застосування визначається специфікою конкретного процесу навчання. 
    На своїх уроках я враховую особливості учнівської аудиторії з метою максимальної ефективності процесу навчання.
    При плануванні своїх уроків я враховую те, що будь – який метод навчання має забезпечувати:

  •  Активну участь учнів у процесі навчання
  •  Встановлення зворотного зв’язку в системі « педагог – учень»
  •  Можливість застосування набутих навичок і знань в реальному житті
  •  Розвиток цільових навичок поведінки ( самостійної творчої діяльності)
  •  Мотивацію учнів до підвищення ефективності своєї діяльності на заняттях і в реальних ситуаціях
  •  Можливість отримувати знання на груповому та індивідуальному рівнях
    У процесі навчання найбільш доцільно використовувати ті методи, при яких:

  •  В учнів розвивається бажання до творчої, продуктивної праці,
  •  учні прагнуть до активних дій, досягають успіхів і мотивують власну поведінку,
  •  Відпрацьовують моделі поведінки, необхідні для успішної  професійної чи підприємницької діяльності.
     Інтерактивні методи навчання передбачають фронтальну роботу учнів та роботу малими групами. Найбільш ефективні результати можна отримати під час організації роботи учнів малими групами.
    При організації інтерактивного навчання необхідно дотримуватися правил:
o   У роботу повинні бути залучені всі учні,
o   Активна участь учнів у роботі повинна заохочуватися,
o   Учні мають самостійно розробити та виконувати правила роботи у малих групах,
o   Навчальна аудиторія має бути підготовлена до роботи у малих групах.
    Практика показала, що при використанні на уроках інтерактивних методів навчання учні запам’ятовують матеріал майже повністю. Поліпшується не тільки запам’ятовування матеріалу, але і його ідентифікація, використання у повсякденному житті. Використання інтерактивних методів навчання у малих групах сприяє розвитку комунікабельності, співробітництву, умінню відстоювати свою точку зору, йти на компроміси та ін..
     Інтерактивні методи навчання на уроках англійської мови виховують особистість і готують її до реального життя.
Під час використання "Мозкового штурму" учасники, аналізуючи певні ситуації, вчаться критично ставитись до наявних фактів, розмежовувати основні і другорядні обставини, аналізувати, приймати рішення, також зникає страх виявитись "смішним", висловитись невдало і вивільнюється творчість, креативність думки.
Метод "Прес" дозволяє лаконізувати думку, зосередитись на головному та зекономити час. Під час дискусії, школярі мають можливість визначитись у власній позиції стосовно проблеми, побачити проблему очима друзів, одногрупників, співрозмовників, розглянути її "з різних сторін" і по завершенню обговорення, змінити позицію. При цьому відчувати комфорт від спілкування, оскільки учасники об'єднані у групи відповідно до позицій і власних переконань. Оточення однодумців надає впевненості і бажання висловитись.
"Дебати" також вчать критично підходити до розв'язання проблеми. На відміну від навчальної дискусії, передбачають можливість постановки завдання: спільно вирішити дану проблему, а не лише обговорити її. В такому випадку учасникам доведеться знайти точки дотику і дійти консенсусу, зберігаючи етику спілкування.
     Однією з популярних форм інтерактивного навчання на уроках іноземної мови є « техніка акваріуму», яка виділяється тим, що її зміст тісно визначено  протиріччями, а іноді і конфліктами учнів з якогось питання.
    На уроках іноземної мови розвиток критичного мислення допоможе учасникам ширше застосовувати усне та писемне мовлення, автоматизувати навички говоріння та письма.
    Мета: надати учасникам змогу вільно включатись в обговорення проблеми і виходити з неї.
    Проведення:
1.    5 – 6 учасників разом з керівником сідають в коло. Вони – «риби».навколо них стають інші учасники групи, вони – «рибалки».     Визначається тема дискусії.
2.    Викладач пропонує проблему. Члени внутрішнього кола активно дискутують з приводу запропонованої проблеми. «Рибалки» стоять за ними та вступають тільки тоді, коли їх цікавить певна версія. Вони доповнюють, ставлять запитання, конкретизують.
3.    Після того, як учні обговорили одне питання, учасники міняються місцями так, щоб усі учні побували в колі. При цьому мають фіксуватись активність, характер позицій, критика,емоційні реакції.
          Наприкінці проводиться загальна дискусія щодо обговореної теми.
     Також серед методів і прийомів, що сприяють розвитку навичок критичного мислення школярів на уроках іноземої мови варто зазначити:    1) метод конкретної ситуації. Орієнтований на розвиток та вдосконалення аналітичних здібностей, розвиток в учнів уміння спілкуватись, формулювати власну думку, самостійно приймати рішення;
2) метод чуйності. Формує вміння керувати стилем своєї поведінки за рахунок того, як вона сприймається оточуючими, які дії провокують їх симпатію або антипатію; розвиває такі особистісні якості, як чуйність, уміння спостерігати, визначати стан іншої людини за зовнішніми ознаками, формувати власну поведінку;
3) метод синектики. Стимулює в учнів уяву;
 4) метод інверсії. Орієнтований на пошук ідей у нових, неочікуваних напрямах, частіше за все в тих, що є протилежними традиційним поглядам та переконанням. Розвиває діалектику мислення учнів, впливає на рівень їхніх творчих здібностей;
5) співпраця та співробітництво. Використовується з метою здобуття нової інформації, вирішення проблеми, проведення наукового експерименту, створення проекту тощо;
6) сократичні семінари. На них учасники "розбираються" в ідеях, спірних питаннях і цінностях. Ставляться питання, котрі спонукають учасників аналізувати протилежні точки зору і робити власні висновки, тобто формують критичне мислення;
7) створення портфоліо. Це гарний спосіб оцінити кінцевий чи загальний результат роботи цілої групи. Портфоліо містить матеріали, що відбивають найкращі спроби вирішити проблему, тобто - результат критичного осмислення проблеми невеликим об'єднанням учасників;
8) усні, письмові, візуальні чи інші презентації. Дають можливість виявити глибину знань про проблему і продемонструвати здатність мислити критично та логічно мислення.
    Такі форми роботи дозволяють встановити партнерські стосунки між дорослими і дітьми, розвивати в них потребу в навчанні, здійснювати особистісно-орієнтований педагогічний процес при вивченні іноземної мови.
Отже, вказані вище технології розвитку критичного мислення на уроках іноземної мови дозволяють досягти таких освітніх результатів як уміння працювати з інформаційним потоком, що збільшується і постійно оновлюється, в різних освітніх галузях, висловлювати свої думки (усно і письмово) зрозуміло, впевнено та коректно по відношенню до оточуючих, формувати власну думку на основі осмислення різного досвіду, ідей і уявлень, вирішувати проблеми, самостійно займатися своїм навчанням (академічна мобільність), співпрацювати у групі, вибудовувати конструктивні взаємостосунки з іншими людьми.
Таким чином, ми бачимо як за допомогою різних інтерактивних технологій на основі базової моделі можливо сприяти розвитку критичного мислення школярів на уроках іноземної мови.
Сьогодні у новому світі освітніх технологій вже спрацьовує формула: «HI-TEACH= HiTeach + Philanthropy +Education» (високі технології + меценатство + освіта).
Чому це так важливо? Нові технології можуть підвищити доступ до отримання освіти для кожного – незалежно від місця проживання та соціального положення. Ось чому серед головних компетенцій людина майбутнього повинна мати досконалі знання з іноземних мов, щоб вільно себе почувати у глобалізованому світі і не мати обмежень у своїй професії через не володіння іноземною мовою.
З 2004 року я викладаю англійську мову для учнів середньо ї і вищої ланки, готуюсь ретельно, враховуючи вимоги до уроків іноземної мови Щороку веду особистий моніторинг навчальних досягнень учнів. Не завжди ці досягнення можна виміряти балами та відсотками. Тому, я вважаю, важливо мати відпрацьовану систему трьох груп  психолого- педагогічних технологій:
-        дослідження;
-        проектування;
-        взаємодії.
Ефективність цих технологій може бути досягнута, якщо навчально – виховний процес організований з урахуванням індивідуально – психологічних особливостей учнів, їх здібностей і нахилів. Прикладом ефективних педагогічних технологій  є використання інтерактивного навчання та комп’ютерних технологій на кожному уроці та в різних формах позаурочної діяльності.
Щоб навчити своїх учнів творчо мислити, самостійно планувати свої дії, вдосконалювати навички і культуру міжособистісного співробітництва на уроках англійської мови я вважаю доцільним використовувати метод проектів. Проектні завдання  градую  для того, щоб учні могли виконувати їх англійською мовою. Намагаюсь виступати не перевіряючим, а консультантом, співпрацюю з учнями. Використовуючи проектну методику на практиці впевнилась ,що вона використовує всі найкращі ідеї сучасної методики викладання: різноманітність, проблемність, навчання із задоволенням і Я- фактор (учні говорять про те,що вони думають, виявляють свою творчість в оформленні і презентації проекту). Досвід реалізації проектних робіт показує, що з кожним наступним разом зацікавленість дітей збільшується, вони ретельніше готуються до уроку з проектним завданням (Додаток 4). Зазвичай, це підсумковий урок з вивченої теми, тому учні намагаються продемонструвати все, чого досягли протягом вивченої теми. Рівень якості проектних робіт зростає з кожним разом. Досить добре проектна  методика інтегрується з іншими навчальними предметами. Наприклад : «Зовнішність»- образотворче мистецтво;
« Традиції харчування»- праця;
«Здоровя »- Основи здоровя.
Ще одним з актуальних методів у сучасній методиці викладання є метод порт фоліо як засіб розвитку інноваційної особистості. Для опису цього методу підійдуть наступні слова: « Ідеальне керівництво коли керівництва немає, а його функції виконуються… Кожен знає що йому робити . І  кожен робить, бо хоче цього сам». Сьогодні однією із задач освіти є виховання інноваційної особистості, тобто дитину потрібно навчити самоаналізу, самокритиці, самодисципліні, саморозвитку, самореалізації, самовираженню. Тому для організації самостійної роботи учнів я обрала метод ведення портфоліо  . 
Метод портфоліо - це  сучасно, результативно, новітньо, інтерактивно, цікаво, креативно, диференційовано.
Мета – створення мотивації навчальної діяльності, розвиток пізнавальних навичок, розвиток об’єктивної  самооцінки, творчих здібностей, уміння самостійно конструювати свої завдання, уміння самостійно орієнтуватися в інформаційному просторі, планувати свою діяльність,  формування організаційних навичок. Ця робота виконується учнем самостійно,кожна тека ведеться творчо. Учні на сторінках портфоліо роблять усе для того, щоб довести свою неповторність та проявитись творчо. Портфоліо містить фото учня, анкетні дані, план роботи на семестр, табель самооцінки, табель оцінювання вчителем, графік росту,папку самоосвіти та творчих проектів.  Термін ведення портфоліо - необмежений, графік контролю – регулярний, стиль ведення - безмежний. Кожен учень, задіяний у навчанні з використанням комп’ютерних  й інтерактивних технологій, завжди має можливість для самостійності та творчого підходу у виборі способів пошуку інформації відповідно до рівня підготовки та своєї мовленнєвої компетенції.
 Крім вищеназваних методів та прийомів, можна назвати наступні, не менш важливі. Це робота з додатковими джерелами інформації, географічними картами, словниками; порівняльний,ілюстративний, демонстраційний метод, метод спостереження, класні досліди, метод проектів та метод портфоліо. У своїй роботі спираюсь на особистісно - зорієнтоване навчання та розвиток комунікативних умінь намагаюсь розуміти та сприймати кожного учня, адекватно оцінюючи його успіхи та невдачі. Ввожу в практику нетрадиційні уроки: дискусії, ігрові форми навчання, уроки-тренінги.
Нині стосунки вчитель - учень досягли такого рівня, коли учні мають можливості і вміють реалізовувати свій  творчий потенціал, самостійно розвиватись, а вчитель повинен дати лише стимул, уміло направляючи цей процес.






No comments:

Post a Comment